Kom igång med A/B-testning

För många är A/B-testning något som man har hört talas om men aldrig riktigt satt sig in i och vad det skulle kunna innebära för ert företag. Nedan kommer er guide för att förstå vad det är, vad man kan förvänta sig och hur ni ska börja arbeta med det.

A/B-testning är ett sätt att vidareutveckla sin hemsida. Det innebär att man har en idé på en designändring som skulle kunna göra hemsidan bättre och på det sättet förbättra köpresan för besökaren så att denna i slutet väljer att konvertera. Det skulle kunna vara att man gör USP:ar tydligare, byter placering på priset eller helt enkelt kör två olika kampanjer för att se vilken som presterar bäst.

Istället för att ta ett direkt beslut och publicera ändringen så väljer man istället att göra ett så kallat a/b-test, också kallat split-test. Det går ut på att man programmerar sin ändring och skickar sedan 50% av trafiken mot den nya variationen och 50% till originalet. På det sättet får man i slutet ett resultat som säger om man har tänkt rätt eller om man får en så kallad false-positive (false-positive är när man har utfört ett test som inte visar förbättrad konvertering men då man istället har lärt sig att det testet kan uteslutas). Man kan om man behöver göra flera variationer.


Vill ni komma igång med a/b-testning? Maila oss så hjälper vi er att sätta upp ert första test info@hira.se

  • Vanligaste misstagen vid A/B-testning av en hemsida

    När man funderar på hypoteser inför ett A/B-test så finns det ett par saker man ska undvika.

    Testa flera saker samtidigt i samma test
    Ett vanligt fel är att man gör flera ändringar i sina A/B-test. Problemet blir då sedan att ta reda på vilken av dessa ändringar som har gett en ökad konvertering. Ett exempel är att man Lägger till USP:ar i menyn och under köpknappen på köpsidan. När man då sedan får resultatet vet man då inte vilket av dessa testen som har fungerat alternativ inte har fungerat. Dela då istället upp det så att det blir två olika test. På det sättet vet du exakt hur resultaten för vardera ändringen har blivit.

    Testa flera saker samtidigt i olika test
    På samma sätt som ovan är det säkrast för testets resultat att man bara kör ett test i taget.

    Köra för många variationer
    Ju fler variationer som körs desto längre tid behöver testet köras för att resultaten ska vara säkra. Därför bör man överväga hur många variationer som egentligen behövs för att resultatet ska bli så säkert som möjligt.

  • Börja arbeta med A/B-test

    Hur börjar man arbeta med A/B-testing? Vi förklarar det här nedan och vi kallar det A/B-testningens A-B-C.

    A: Hypotesen
    Alla A/B-test börjar med att man har en idé om en förbättring som man vill testa för att se om den stämmer eller inte. Som jag har nämnt tidigare kan det vara något så enkelt som att göra USP:ar tydligare under köpknappen. Hypotesen blir då att genom göra USP:ar (ex Fri Frakt, 1-2 dagars leverans, Trygg E-handel) tydligare så kommer resultatet bli att fler besökare avslutar sina köp.

    B: Skapa variation/variationer
    Nu är det dags att skapa sin variation. Här behöver man en person med lite UX & programmeringskunskap.

    C: A/B testing
    Nu är testet färdigt för att köras och beroende på trafikmängden på er företag så bestämmer man antalet veckor som krävs för att test ska få ett 100% resultat. När testet är klart får man förhoppningsvis en konverteringsökning på sin variation vilket då säger att hypotesen stämmer.

  • Varför är kontinuerliga A/B-test så viktigt?

    När man kontinuerligt arbetar med a/b-testning så säger man att man får en ränta-på-ränta effekt vid varje konverteringsökning. Vad det betyder är att när man ökar 2% på ett test läggs detta till på den redan befintliga konverteringen. Grafen nedan visar hur man med en konverteringsökning med 3% varje månad kan dubblera konverteringen över två års tid. Amazon, Airbnb & Facebook kopplar en del av deras framgång till antalet A/B tester dom har utfört.

  • A/B-test för nybörjare

    Vanligaste frågeställningarna innan A/B-testning är:

    • Vi har många besökare men få konverteringar – varför?
    • Hur kan vi få besökare att stanna längre på hemsidan?
    • Vad ska vi A/B-testa? Vi diskuterar tillsammans fram en lösning.
  • Vad är ett A/B-test?

    A/B-testning är ett slumpmässigt experiment med två varianter, A och B. Detta för att testa två idéer eller hypoteser mot varandra. I och med smarta verktyg går detta att testa kontinuerligt på tex. annonser, texter på hemsidan och färger på hemsidan.

  • Teknisk implementation av A/B-testning (oftast Google Optimize)
  • Rapportering av utfall av A/B-tester
Hira Digital
Boka en demo

Vill ni se hur vi bygger våra hemsidor? Lämna dina uppgifter här nedan så hör vi av oss.

Vill ni växa snabbare? Kontakta oss så hjälper vi er att komma igång.