A/B test

Öka din konvertering med hjälp av A/B-tester

7 augusti, 2019 2 minuters läsning

För många är A/B-testning något som man har hört talas om men aldrig riktigt satt sig in i och vad det skulle kunna innebära för ert företag. Nedan kommer er guide för att förstå vad det är, vad man kan förvänta sig och hur ni ska börja arbeta med det.

Vad är a/b-testning?

A/B-testning är ett sätt att vidareutveckla sin hemsida. Det innebär att man har en idé på en designändring som skulle kunna göra hemsidan bättre och på det sättet förbättra köpresan för besökaren så att denna i slutet väljer att konvertera. Det skulle kunna vara att man gör USP:ar tydligare, byter placering på priset eller helt enkelt kör två olika kampanjer för att se vilken som presterar bäst.

Istället för att ta ett direkt beslut och publicera ändringen så väljer man istället att göra ett så kallat a/b-test, också kallat split-test. Det går ut på att man programmerar sin ändring och skickar sedan 50% av trafiken mot den nya variationen och 50% till originalet. På det sättet får man i slutet ett resultat som säger om man har tänkt rätt eller om man får en så kallad false-positive (false-positive är när man har utfört ett test som inte visar förbättrad konvertering men då man istället har lärt sig att det testet kan uteslutas). Man kan om man behöver göra flera variationer. Vi rekommenderar dock inte att ha fler än tre.

Varför är kontinuerliga A/B-test så viktigt?

När man arbetar kontinuerligt arbetar med a/b-testning så säger man att man får en ränta-på-ränta effekt vid varje konverteringsökning. Vad det betyder är att när man ökar 2% på ett test läggs detta till på den redan befintliga konverteringen. Grafen nedan visar hur man med en konverteringsökning med 3% varje månad kan dubblera konverteringen över två års tid. Amazon, Airbnb & Facebook kopplar en del av deras framgång till antalet A/B tester dom har utfört.

Börja arbeta med A/B-test

Nu när vi har gått igenom vad A/B test är och varför man bör inkludera det i sitt arbete så ska vi gå vidare med hur man börjar arbeta med det. Vi kallar det A/B-testningens A-B-C.

A: Hypotesen
Alla A/B-test börjar med att man har en idé om en förbättring som man vill testa för att se om den stämmer eller inte. Som jag har nämnt tidigare kan det vara något så enkelt som att göra USP:ar tydligare under köpknappen. Hypotesen blir då att genom göra USP:ar (ex Fri Frakt, 1-2 dagars leverans, Trygg E-handel) tydligare så kommer resultatet bli att fler besökare avslutar sina köp.

B: Skapa variation/variationer
Nu är det dags att skapa sin variation. Här behöver man en person med lite UX & programmeringskunskap.

C: A/B testing
Nu är testet färdigt för att köras och beroende på trafikmängden på er företag så bestämmer man antalet veckor som krävs för att test ska få ett 100% resultat. När testet är klart får man förhoppningsvis en konverteringsökning på sin variation vilket då säger att hypotesen stämmer.

Börja A/B-testa

Vill du komma igång med a/b-testning? Fyll i namn och email här nedan så hör vi av oss så fort som möjligt.

Vanligaste misstagen vid A/B-testning av en hemsida

När man funderar på hypoteser inför ett A/B-test så finns det ett par saker man ska undvika.

Testa flera saker samtidigt i samma test
Ett vanligt fel är att man gör flera ändringar i sina A/B-test. Problemet blir då sedan att ta reda på vilken av dessa ändringar som har gett en ökad konvertering. Ett exempel är att man Lägger till USP:ar i menyn och under köpknappen på köpsidan. När man då sedan får resultatet vet man då inte vilket av dessa testen som har fungerat alternativ inte har fungerat. Dela då istället upp det så att det blir två olika test. På det sättet vet du exakt hur resultaten för vardera ändringen har blivit.

Testa flera saker samtidigt i olika test
På samma sätt som ovan är det säkrast för testets resultat att man bara kör ett test i taget.

Köra för många variationer
Ju fler variationer som körs desto längre tid behöver testet köras för att resultaten ska vara säkra. Därför bör man överväga hur många variationer som egentligen behövs för att resultatet ska bli så säkert som möjligt.

Användbara verktyg för A/B-testning av hemsida

Det finns ett par olika verktyg för att arbeta med A/B-testning på sin hemsida. Men för dom flesta räcker Googles verktyg: Google Optimize. Det är gratis och lätt att förstå. Ett annat är Sitegainer som tar en avgift men också är ett väldigt bra verktyg!

Är detta något som ni vill börja arbeta med? Hör av er till oss om tips för att komma igång snabbt och enkelt.

Summary
Öka din konvertering med hjälp av A/B-tester
Article Name
Öka din konvertering med hjälp av A/B-tester
Description
För många är A/B-testning något som man har hört talas om men aldrig riktigt satt sig in i och vad det skulle kunna innebära för ert företag. Här kommer en guide för att förstå vad det är, vad man kan förvänta sig och hur ni ska börja arbeta med det.
Author
Publisher Name
Hira Digital
Publisher Logo

Inlägget skrevs av Felix Sjöstedt

Dela