Hur ser man resultaten av sin sökoptimering?

För att se resultaten av att arbeta med sökoptimering kan man använda flera olika verktyg men två som är gratis och som bör ingå i din arsenal är Google Analytics och Google Search Console. Google Analytics använder du för att hålla koll på om din organiska trafik ökar eller minskar. Google Search Console använder man för att se mer exakt hur din ranking förbättras, hur många impressions man får och hur många klickar på era sökord.

Vi arbetar aktivt med vår SEO och det första man märker är att det tar tid men vi ökar vår genomsnittliga placering varje vecka. Detta är något vi kommer få jobba med över lång tid. Nedan kan du se vår kurva på vår genomsnittliga ranking i Google Search Console. Detta är mellan 3 augusti 2019 och 15 september 2019.

Det man kan se är att det går väldigt upp och ner men att kurvan den senaste månaden börjar bli mer stabil. Vi har under denna tiden förbättrat innehållet på hemsidan. Vi har fokuserat på att kalla oss digitalbyrå istället för marknadsföringsbyrå och vi har lagt till landningssidor för våra vanliga frågor vilket fångar upp vissa besökare som söker efter dessa. För att komma på frågorna använder vi vår sökfunktion här på hemsidan och förslagen som vi får när vi sätter upp våra annonser på Google Ads.

Vill ni växa snabbare? Kontakta oss så hjälper vi er att komma igång.